عيد بدون استرس

 

نبايد به عيد اجازه دهيد كه ميان شما و همسرتان جدايي بيندازد‎

همسران عيد بدون استرس داشته باشيد 

عيد نوروز هم مي‌تواند فرصتي براي خوشي و شادي همسران باشد و هم فرصتي براي ترس آنها. استرس عيد براي برنامه‌ريزي‌ها و مذاكره كردن‌ها كه براي مثال، اول بايد به خانه كدام يك از والدين برويم و يا فشار اقتصادي خريدها و هديه دادن ها مي‌تواند اين روزها را برايتان ترسناك كند. اما شما نبايد به عيد اجازه دهيد كه ميان شما و همسرتان جدايي بيندازد.عيد بدون استرس را تجربه كنيد

نكته هاي  زير مي‌تواند به شما و همسرتون در  گذراندن عيد بدون استرس كمك كند، تا جايي كه زمان زيادي را در جشن و سرور واقعي عيد باشيد.

راه‌هايي براي كنترل تنش‌هاي رايج عيد ميان همسران و  عيد بدون استرس

عيد بدون استرس , نبايد به عيد اجازه دهيد كه ميان شما و همسرتان جدايي بيندازد , عيد بدون استرس را دور هم باشيد , چگون

با هم از عيد لذت ببريد و عيد بدون استرس را با هم جشن بگيريد 

عيد نوروز آغاز فصل بهار است. بهار با همه زيبايي‌هايي كه دارد مي‌تواند هر دقيقه از اوقات شما را لذت‌بخش كند. براي اين‌كه اين زيبايي‌ها را ببينيد و از آن لذت ببريد، لازم است به معناي واقعي عيد در كنار هم بودن را به عنوان يك زوج پي ببريد. روش‌هاي زير در اين زمينه مي‌تواند به شما كمك كندو عيد بدون استرس داشته باشيد

در مورد انتظارات‌تان بحث كنيد. هر كسي يك شيوه تربيتي يا انتظاري دارد كه عيد نوروز را براي او تعريف مي‌كند. با همسرتان در مورد انتظارتان از سنت‌ها و مراسم عيد نوروز كه براي شما معناي بسيار زيادي دارد،‌ صحبت كنيد. با هم مي‌توانيد سنت‌ها و آداب جديدي را ايجاد كنيد كه شامل انتظارات هر دويتان است تا جايي كه هيچ‌كدام احساس اين را نداشته باشد كه عيد برايش جلاي كمي داشته است.

فهرست كارهايي را كه بايد انجام دهيد، با هم قسمت كنيد. اين كار نه‌تنها باعث سريع‌تر انجام‌شدن كارها مي‌شود، بلكه فرصتي است براي با هم بودن و لذت‌بردن از جنبه ديگري براي گرامي‌داشتن سنت عيد نوروز.

بخشنده باشيد. با مهرباني‌كردن به ديگران در ايام عيد نوروز، مي‌توانيد به جوهر اصلي آغاز فصل بهار دست يابيد. در اين روزها به افرادي كه مدت‌هاست به دلايل گوناگون با آنها تماسي نداشته‌ايد تلفن بزنيد يا پيششان برويد. به بيمارستان‌ها و مراكز نگهداري سالمندان برويد. اين كارها شكوه فصل بهار را براي همه بيش از پيش مي‌كندو احساس بسيار خوبي به شما مي‌بخشد.

 

عيد بدون استرس با هديه دادن

سنت هديه دادن مي‌تواند به مقدار زيادي استرس اقتصادي و عاطفي بر همسران وارد كند. در مقياس روان‌شناختي استرس هولمز و راهه، دو روان‌شناس برجسته در زمينه استرس، رسم و رسوم مراسم‌هايي از قبيل عيد از تخلفات قانوني كوچك استرس‌زاتر شمرده شده است و رتبه استرس مشكلات اقتصادي كه براي بسياري از همسران با عيد جفت مي‌شود، با استرس مرگ يك دوست صميمي برابر است. براي اينكه از اين استرس نجات پيدا كنيد روش‌هاي زير را به كار ببنديد:

يك بودجه براي تعطيلات عيد تعيين كنيد. با همديگر به وضعيت مالي‌تان نگاه كنيد و يك حدود واقعي براي خرج‌كردن در تعطيلات نوروز قرار دهيد. روي يك صفحه كاغذ تمامي هزينه‌هايي را كه احتمالا در تعطيلات خواهيد داشت، بنويسيد. دكتر ماريسون گرتز،‌ درمانگر خانواده از آمريكا، پيشنهاد مي‌كند اگر نمي‌توانيد با همسرتان بر سر بودجه تعطيلات به توافق برسيد، از شخص ثالثي كه يا از اعضاي خانواده شما است يا از اعضاي خانواده همسرتان و هر دو به او اعتماد داريد، كمك بگيريد.

يك فهرست داشته باشيد و آن را دوبار بازبيني كنيد. با همسرتان تصميم بگيريد كه به چه افرادي مي‌خواهيد هديه بدهيد. اگر بودجه‌اي كه براي تعطيلات تعيين كرده‌ايد كم است، نترسيد. مي‌توانيد تعداد آدم‌هايي كه بايد برايشان هديه بگيريد، كم كنيد. براي مثال، به جاي اينكه به هر يك از اعضاي آن خانواده هديه بدهيد، به هر خانواده يك هديه بدهيد.

خلاق باشيد. لازم نيست همه هدايايتان را از فروشگاه‌ها بخريد. پختن شيريني يا درست كردن يك كادوي دست‌ساز به‌عنوان هديه به بودجه‌تان كمك مي‌كند و البته مي‌تواند براي آنهايي كه اين هدايا را دريافت مي‌كنند هم حائز اهميت باشد.

براي خريد تا آخر اسفند صبر نكنيد. خريد در روزها و دقايق پاياني سال كه بسيار شلوغ است استرس‌زاست و اغلب چيز خوبي هم پيدا نمي‌كنيد يا دايره انتخاب‌هايتان كوچك مي‌شود. بنابراين،‌ همين امروز لباس‌ها و هديه‌هاي عيدتان را بخريد. عيد پنهاني به سوي شما نمي‌آيد و زمان آن كاملا معلوم است، بنابراين دليلي وجود ندارد كه براي آن از قبل آماده نباشيد. اگر جلوتر از موعد خريدهاي عيدتان را انجام دهيد، مي‌توانيد هم پولتان را پس‌انداز كنيد و هم از استرس نجات يابيد.

راه هاي كاهش استرس و عيد بدون استرس

اگر چيزهايي اعصابتان را سوهان مي‌كشند، سريع از آن موقعيت بيرون بياييد‎

عيد بدون استرس با ديد و بازديد

آراستن و نظافت خانه كار توان‌فرسايي است كه همه خانواده‌هاي ايراني قبل از سال نو آن را تجربه مي‌كنند. اما آيا به فكر خويشاوندانتان هم هستيد؟ مي‌دانم كه جوابتان چيست؟ نه! استرس تعطيلات سال نو براي برخي از همسران جوان با مخالفت‌هايي با والدين يا خويشاوندان همسر جفت مي‌شود كه مي‌تواند استرس را افزايش دهد. هر فردي كه ازدواج كرده مي‌داند كه اين مسئله چقدر مي‌تواند استرس‌زا باشد. بنابراين با استفاده از راهكارهاي زير نگذاريد سال نو به كامتان زهر شود و عيد بدون استرس را داشته باشيد

عيد بدون استرس , نبايد به عيد اجازه دهيد كه ميان شما و همسرتان جدايي بيندازد , عيد بدون استرس را دور هم باشيد ,

با همسرتان صحبت كنيدتا عيد بدون استرس داشته باشيد 

مخالفت‌هــــــــا با خويشاوندان همسر يا مي‌توانـــــد به همســـــرتان احساس مورد تهديد قرار گرفتن يا حالت دفاعي بدهد و به‌علاوه اگـــر همسرتان اين كار را با والدين شما انجام دهد، همين احساس را به شما بدهد. صريح به همسرتان بگوييد بدون قيد و شرط او را دوست داريد و هر تنشي كه در عيد ميان شما رخ ‌دهد(بزرگ يا كوچك) نمي‌تواند اين احساس را تغيير دهد.

اگر چيزهايي اعصابتان را سوهان مي‌كشند، سريع از آن موقعيت بيرون بياييد. يك پياده‌روي در خارج از منزل يا گردش كوتاه در يك فروشگاه مي‌تواند قبل از اينكه مسائل از كنترلتان خارج شوند، به شما فضاي تنفسي كه براي خونسرد ماندن نياز داريد، بدهد.

براي آينده برنامه‌ريزي كنيدو عيد بدون استرس را دور هم باشيد 

صبركردن تا زمان عيد نوروز براي آشكار شدن اين‌كه شما براي عيد برنامه‌ريزي نكرده‌ايد، مي‌تواند موجب نااميدي يا رنجش از خويشاوندان و خانواده همسر شود. بنابراين براي تعطيلات عيد همراه با همسرتان از قبل برنامه‌ريزي كنيد و حتي مي‌توانــــــد خويشاوندان‌تان را از اين برنامه آگاه كنيد.

به درون نگاه كنيد. گاهي اوقات، مهم نيست كه كدام يك از خويشاوندانتان ترش‌رو و ناسازگار هستند. شما ممكن است نتوانيد آنها را تغيير دهيد، ‌اما مي‌توانيد خودتان و واكنـش شخصي‌تان به موقعيت‌ها را تغيير دهيد.

 

در ادامه بخوانيد :

همسران موفق چه مي كنند